OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Že ste o THE STRANGLERS nikdy nepočuli? Ale áno. Hity ako “Golden Brown”, “Always The Sun” či “No More Heroes” sú v podvedomí každého, kto za posledných 20 rokov aspoň zopárkrát zapol rádio či televíziu. Priaznivci TORI AMOS si možno spomenú, že za názvom jej albumu plného coverov stojí práve prevzatá skladba od STRANGLERS – “Strange Little Girl”. Jedna z posledných existujúcich kapiel, pamätajúcich samotný zrod punku koncom sedemdesiatych rokov je však aj po tridsiatich rokoch pri sile. A to tak, že ma to samého prekvapilo...
Na “Norfolk Coast” sa už Briti dávno nehrajú na rebelujúcich pankáčov. Práve naopak – plynúce roky neoklameš – venujú sa tomu, čo sa od päťdesiatnikov dá čakať. Kapela známa drogovými excesmi či účasťou striptérok na pódiu počas koncertných show už počas osemdesiatych rokov postupne “new-waveovo” mäkla a novinkový album kormidlo späť neotáča.
Na rozdiel od dinosaurov razenia ROLLING STONES si STRANGLERS uvedomujú kde a kedy žijú. “Norfolk Coast” od začiatku upúta moderným zvukom a aranžami (nazvučenie bicích v singlovej “Big Thing Coming” je dobrým príkladom, slovíčko “programming” v booklete je nemenej veľavravné). Aj keď sa netreba tváriť, že ide o ktoviakú progresivitu či novátorstvo, našťastie nedošlo k pokusom o vykrádanie seba samého. Ozveny postupov známych z predošlej tvorby THE STRANGLERS sa síce sem-tam ozvú (“Lost Control”, “Mine All Mine”), “Norfolk Coast” je však doskou, ktorá obstojí sama o sebe. Väčšina skladieb sa nesie v duchu “adult oriented” rocku s typicky stranglersovskými klávesmi, s bedlivo stráženou stopážou a dostatočnou rozmanitosťou na to, aby sa neopakovali, či začali nudiť. Prekvapenia prinášajú hlavne “Dutch Moon” – pomalá najazzlá pieseň evokujúca spodkom starú tvorbu Toma Waitsa, “Sanfta Kuss” – kúsok recesie so španielskou melódiou a nemecko-francúzsko-anglickým textom či psychedelicko-soulová “Tucker´s Grave” so zvukom hammondiek.
Ťažko povedať, v čom tkvie čaro “pobrežia Norfolku”. Takto vyváženú a dobre sa počúvajúcu rockovú dosku som však nepočul už dlho. Každá skladba má takmer hitové ambície (už úvodná a titulná “Norfolk Coast” so strojovo bežiacou rytmikou a stoicky kľudným hlasom Paula Robertsa napovie mnohé), z dosky je cítiť výborná produkcia a to, že páni hudobníci vedeli, čo a ako chcú nahrať.
Druhou stranou mince je fakt, že meno a logo STRANGLERS je už dávno zapadnuté prachom, a pri návale nových kapiel si málokto spomenie na bandu starnúcich punkerov. Na rozdiel od mnohých silených reunionov či trápnych pokusov o modernosť mi je to, že “Norfolk Coast” vyšiel v tichosti a bez väčšieho ohlasu, tak trochu ľúto.
Prekvapivo vyrovnaná doska starnúcich ex-punkerov. "Norfolk Coast" je o málo viac než "obyčajný rock" -- ale sakramentsky dobre zahratý (nemenej dobre nahratý) a navyše moderne znejúci.
8 / 10
Jet Black
- bicie a perkusie
Jean Jacques Burnel
- basgitara a vokály
Dave Greenfield
- klávesy a vokály
Paul Roberts
- spev a perkusie
Baz Warne
- gitara a vokály
1. Norfolk Coast
2. Big Thing Coming
3. Long Black Veil
4. I've Been Wild
5. Dutch Moon
6. Lost Control
7. Into The Fire
8. Tucker's Grave
9. I Don't Agree
10. Sanfte Kuss
11. Mine All Mine
Norfolk Coast (2004)
Coup De Grace (1998)
Written In Red (1997)
About Time (1995)
Stranglers In The Night (1992)
10 (1990)
Dreamtime (1986)
Aural Sculpture (1984)
Feline (1983)
La Folie (1981)
The Gospel According To The Meninblack (1981)
The Raven (1979)
Black And White (1978)
No More Heroes (1977)
Rattus Norvegicus (1977)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Roadrunner Records / Universal
Stopáž: 40:03
Produkce: Mark Wallis a David Ruffy
Studio: Good Luck Studios
Staří pardálové jsou zpátky a pořád umí! Optimismem nabitá nahrávka přichází v těchto smutných podzimních dnech, aby nám dokázala, že THE STRANGLERS ještě ani zdaleka nepatří do starého železa. Spíš mám pocit, že pánové jsou pro svou tvorbu nadšení stále stejně, jako před dvaceti léty. Doufám,že se "Norfolk Coast" v záplavě dnešní mainstreamové produkce neztratí, neboť kvality na to rozhodně má!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.